Welkom leesmevoor lezer!

Registreer jezelf (Ontdek de voordelen)  |   Wachtwoord vergeten?

INTERVIEW

  • Anky Spoelstra

    "Als illustrator hoop je dat kinderen en ouders
    de details en grapjes uit je tekeningen oppikken
    en er samen over praten."

    Anky illustreerde en schreef voor de website leesmevoor.nl
    de verhaaltjes van Jop.

    Door: Marlous ten Berge

In de vensterbank op de werkzolder van Anky
Spoelstra in Zaandam zitten twee poppen. Een blond
meisje met een bril en een donkere jongen met bruin
haar. Het zijn Mies en Max, de twee poppen uit één
van de verhalenseries die Anky geïllustreerd heeft.
Anky pakt Mies en Max trots vast en begint vrolijk
met de handjes te spelen. Lachend vertelt ze me:
"Soms ben ik gewoon nog een beetje kind."


Hoe begon het allemaal?

Al haar hele leven lang is Anky creatief bezig. "Ik ben begonnen met de Modetekenacademie in Amsterdam en daarna ben ik naar de Gerrit Rietveld Academie gegaan. Eerst dacht ik nog dat ik niet goed genoeg was voor illustratie, maar daar ben ik uiteindelijk toch terecht gekomen. Ik heb er een hartstikke leuke tijd gehad. Op de academie heb ik trouwens ook Magda van Tilburg leren kennen."

Woonplaats: Zaandam

Studies:Modetekenacademie, Gerrit Rietveld Academie

Grote held: The Tjong-Khing.

Illustreert en schrijft: o.a. prentenboeken, schoolboeken, leesboeken, spelletjes voor kinderen, ansichtkaarten, versjes, songteksten

Website: www.ankyspoelstra.nl


Via Magda van Tilburg is Anky bekend geraakt met Leesmevoor.nl. "Wat ik heel leuk vind is dat er op Leesmevoor.nl geen stilstaande platen staan. Vaak beweegt er iets in een tekening, maar ook weer niet zoveel dat het een tekenfilm is. Tekenfilms en cartoons zijn er al genoeg op tv! Wat me ook aanspreekt is dat de verhaaltjes niet geïllustreerd zijn met één plaatje zoals je veel ziet, maar met meerdere tekeningen die hoofdstukjes vormen."


Hoe gaat Anky te werk?

Anky Spoelstra aan het werk

"Ik maak altijd eerst een schets op een pad voor computer, met de hand. Dan print ik de schets uit. Op de lichtbak zet ik hem in inkt over op aquarelpapier en daarna kleur ik de tekening handmatig in. Tot slot bewerk ik hem nog na in de computer. Mijn stijl omschrijf ik als vrolijk, kleurig en ook wel lief. Mijn tekeningen hebben iets vriendelijks. Er komen altijd mensen of dieren in mijn illustraties voor, want daar kan je wat mij betreft het meeste mee vertellen. Mijn tekeningen zijn niet helemaal realistisch, maar wel herkenbaar. Niet fotografisch realistisch, want dan kan je net zo goed een foto maken. Het leuke van tekenen is dat je juist allerlei dingetjes aan een tekening kan toevoegen. Kleine grapjes op de achtergrond bijvoorbeeld."


Losse verhaallijnen

Anky Spoelstra aan het werk

Anky pakt het prentenboek "Kom je op mijn feestje" van Roland Kalkman erbij. Ze laat me elke tekening uitgebreid zien en licht toe dat ze graag grappige elementen aan de achtergrond van een tekening toevoegt. Het verhaal gaat in dit geval over een jongetje in een kleuterklas. Op elke prent heeft Anky een schildpadje getekend dat een avontuurtje beleeft, los van de verhaallijn over het jongetje. Ook komt er een meisje op de tekeningen voor dat op tafels en muren in de klas tekent. "Je hoopt als illustrator dat kinderen of ouders dat soort details oppikken. Zodat ze bij de volgende tekening in het boek kunnen zeggen: "hé waar is het schildpadje nou opeens gebleven?" Ik vind het ontzettend leuk om dat soort dingen toe te voegen."



Hoe kom je steeds op nieuwe ideeën?

"Als illustrator heb je het voordeel dat je altijd naar aanleiding van tekst werkt. Daardoor kom je vanzelf op ideeën. Ik lees de verhalen en omcirkel stukjes waar ik iets mee zou kunnen. Waar ik dan op let? Een illustratie moet de lezer prikkelen om door te lezen, maar nog niet alles weggeven. Ik teken dus niet de clou zelf, maar de weg erheen. Als ik schrijf bedenk altijd eerst wat ik wil. Een jongetje bijvoorbeeld? Goed, maar dan wel een ontdeugend jongetje, want dat is leuker. Dan bedenk ik een tekst rondom die persoon en pas daarna kijk ik naar welk beeld bij de tekst past."


"Ik vertel niet alles in een verhaal,
ik laat de lezer graag wat te raden over"


Wat is onmisbaar in een verhaal?

"Bij verhalen is spanning belangrijk. Het voordeel van kinderverhalen is dat je dingen kan verzinnen

Max en Mies Anky Spoelstra

die normaal gesproken niet kunnen. De lezer kan denken dat de verhaallijn op een bepaalde manier verloopt, maar dan gaat het tóch anders. Voordat ik begin met schrijven wil ik de punchline voor mezelf weten, daarna ga ik bedenken hoe ik daar op een grappige manier bij uit kan komen. Ook is het leuk om niet letterlijk alles te vertellen en niet alles weg te geven. Laat de lezer maar wat te raden over! Of je bepaalde eigenschappen moet hebben? Ik heb zelf wel kinderlijke trekjes hoor, haha. Ik ben gek op speeltuinen, ik ga zo op een schommel zitten. Dan kijken mensen je wel raar aan, ja. Toch maar even wachten tot ik oma word!"


Wat is je grote trots?

"Mijn grote trots moet nog uitkomen", glimlacht Anky geheimzinnig. "Daar mag ik nog niets over zeggen." Wel is ze erg blij met de twee poppen Mies en Max van de bijbehorende verhalenserie. De verhalen gaan over verschillende thema's, die juffen op school kunnen voorlezen. Daarna kunnen de kinderen napraten over het thema, met zowel de juf als met de poppen. "Kinderen zien een pop als iets wat leeft, alsof het echt is. Daar kan je dus heel veel mee doen. Je kan je handen in de pop steken en zo de handjes laten bewegen. Kinderen vinden dat echt geweldig", lacht Anky die de poppen zelf maar al te graag op haar schoot zet.


"Kinderen zien de poppen Mies en Max als levende wezentjes"


Dat Anky enthousiast is over haar werk, is een feit. "Ik kon het werk vroeger prima combineren met mijn twee kinderen. Er wordt vaak gezegd dat illustreren een ondergewaardeerd vak is. In zekere zin is dat ook wel zo. Rijk zul je er niet van worden. Maar ik kan er gelukkig prima van rondkomen. Kijk, het is net wat je wilt. Ik vind dat veel geld verdienen niet je hoofdmotivatie moet zijn om bepaald werk te doen. Als dat wel je hoofdmotivatie is, misschien moet je dan geen illustrator worden. Ik doe lekker de hele dag wat ik leuk vind. Dát vind ik belangrijk!"

Je hebt je nog niet geregistreerd !

Registreer je en ontvang een bericht als we een nieuw prentenboek hebben gemaakt.

We hebben nog een heleboel nieuwe verhalen en functionaliteit in petto!

Ontdek alle voordelen van een registratie.

De Friese vertalingen van onze digitale prentenboeken zijn mogelijk gemaakt door de provincie Friesland. Dank!