Welkom leesmevoor lezer!

Registreer jezelf (Ontdek de voordelen)  |   Wachtwoord vergeten?

INTERVIEW

  • Marc Stuivenberg

    "Leesmevoor.nl is een instrument om kinderen
    nog meer leeskilometers te laten maken"

    Docent Marc Stuivenberg gebruikt leesmevoor.nl bij wijze van
    experiment in groep 7/8.

    Door: Marlous ten Berge

Marc Stuivenberg is docent van groep 7 en 8 op de Brede School Overdinkel, in het gelijknamige dorpje vlakbij Enschede. Trots ontvangt hij me op het schoolplein waar kinderen uitgelaten spelen op het kunstgrasveld. In 2010 was Marc de eerste docent die Leesmevoor.nl in de klas gebruikte. Hij gaf testaccounts mee aan de kinderen en ouders, en zorgde ervoor dat de lokale media enkele keren een artikel over Leesmevoor.nl in de krant plaatsten. Hoe is het nu?

Marc Stuivenberg meester

Meester Marc

"Er zijn wel eens kinderen die vragen: meester! Wanneer gaan we weer verhalen van de website lezen? Dus dat doe ik zo nu en dan. Hier op school lezen we elke ochtend twintig minuten lang met alle kinderen, die ingedeeld zijn in niveaugroepen. Zelf leid ik de groep met kinderen die op het hoogste niveau zitten, waarbij ik de leesvaardigheid moet onderhouden. De kinderen lezen eerst tien minuten zelfstandig en daarna doen we iets 'leuks'. In deze context heb ik Leesmevoor.nl meerdere keren gebruikt. Ik vertelde de kinderen dat de site aanvankelijk bedoeld is voor kinderen die jonger zijn dan zij en of ze wilden vertellen wat ze ervan vonden. Dat vonden die kinderen natuurlijk machtig interessant. Het verhaal van Nessie vonden ze zelf erg leuk. Ik zag ze relaxen, hoe ze achterover gingen zitten alsof ze een film op het bord aan het kijken waren. Ook heb ik ze gevraagd te luisteren naar de voorleesstem van het verhaal en hun mening daarover te geven."

Woonplaats: Enschede

Studie: Pabo Hengelo (2001)

Werk: Meester van groep 7/8 op de Brede School Overdinkel (in Overdinkel)

Inspiratie: Paul van Loon, Jacques Vriens

Website: www.bsoverdinkel.nl


In de hogere groepen heb je als docent meer ruimte dan in lagere groepen om verdiepend op onderwerpen in te gaan. Een website als leesmevoor.nl is een instrument om kinderen aan het lezen te krijgen. En het leuke is dat de kinderen niet meer doorhebben dat ze aan het lezen zijn: ze vinden het iets leuks. Waar het mij om gaat is dat de kinderen veel leeskilometers maken, ze moeten blijven lezen. Of dat nu een stripboek of een gebruiksaanwijzing van een horloge is, maakt mij niet uit. Met die insteek is Leesmevoor.nl geweldig."

Papa Marc

Marc Stuivenberg papa

Marc was ook een van de eersten die de link van Leesmevoor toegestuurd kreeg van Ronald, bedenker van Leesmevoor.nl. "Ik heb toen mijn dochter op schoot gezet en zijn we samen het verhaaltje van Frenkie en Wimpie gaan kijken. Dat was destijds ongeveer het enige verhaaltje dat werkte. Ze zat met open mond te kijken naar alles wat bewoog en riep meteen: 'nog een keer!'. Het belangrijkste was dat ze het verhaal kon het volgen. Mijn twee kinderen kunnen er eindeloos naar kijken, want ze hebben de leeftijd om alle verhalen eindeloos te herhalen. Mijn jongste zoontje kan de woordjes aan het eind van de zin dan zelf afmaken en mijn dochter onthoudt alles om de verhalen die ze hoort vervolgens zelf voor te lezen. Als tip voor de site is het wel een idee om een duidelijke leeftijdsgrens te stellen, want deze is voor mij niet altijd helemaal duidelijk."

Marc Stuivenberg schrijver

Schrijver Marc

Marc schrijft zelf ook. "Nog niet professioneel, hoor. Als ik begin met schrijven, schrijf ik aan een stuk door. Daarna let ik pas op werkwoordstijden en dialogen. Wat ik zelf fijn vind, is om in een bepaalde structuur te schrijven door middel van hoofdstukken of coupletten." Wordt Marc dan de nieuwe Jacques Vriens die eerst voor de klas stond en daarna schrijver werd? Lachend: "Ja en ook net zo dyslectisch zeker? Haha, wie weet. Schrijven is fantastisch en ik kan heel veel inspiratie uit mijn werk halen. Je hebt zoveel verschillende kinderen in een klas, vanuit hen kun je allerlei karakters ontwikkelen. Ik lees mijn verhalen ook voor aan de kinderen. Ze mogen dan opschrijven wat ze ervan vinden. Als het echt geslaagd is hebben ze niets opgeschreven. Kenmerkend aan mijn verhaal is dat het vlot is geschreven en dat er bizarre dingen door elkaar gebeuren. Ik zuig heel veel uit mijn duim."



"Stilletjes met een boek op de bank is niks voor mij,
maar voorlezen vind ik fantastisch"


Verteller Marc

Marc Stuivenberg verteller

We hebben hier op school ook voorleeswedstrijden waarbij de kinderen zelf mogen voorlezen. Kinderen weten best hoe ze dat moeten doen. Elk jaar hebben we op school de voorleeswedstrijd, waarbij iemand van de school wordt gekozen die het beste kan voorlezen. Het leuke is dat dit jaar een kleuter gewonnen heeft. Hij kende een heel prentenboek uit zijn hoofd, vertelde het verhaal met stemmetjes erbij en liet het boek steeds zien, zoals een kind van die leeftijd dat zo leuk kan. In de klas maak ik er zelf vaak een klein toneelstukje van. Maar ook niet altijd. Laatst had ik een verhaal over een dakloze. Nou was het verhaal op zich niet heel spannend maar het onderwerp was natuurlijk wel schrijnend. Bij zo'n onderwerp begin ik gewoon in stilte het verhaal te vertellen, ga ik niet daarvoor nog kletsen en probeer ik door zacht te praten de kinderen te betrekken. Dan merken ze vanzelf wel aan de toon; oh dit is een serieus onderwerp.

Lezer Marc

Voorlezen doet hij het liefst elke dag, maar zelf houdt hij helemaal niet van lezen. "Ik ben lezen pas echt leuk gaan vinden toen ik kinderboeken mocht voorlezen in de klas." Maar zelf met een boek

Marc Stuivenberg leest

op de bank? "Nee, dat is niks voor mij. Ik vind het leuk om voor te lezen, met mimiek, stemmetjes en zo het verhaal spannend te maken en er meer sheu aan te geven. Ik ben groot fan van Harry potter en Lord of the Rings. Ik kan de dialogen en verhalen bijna meepraten, zo interessant vind ik ze, maar het boek kan ik niet fatsoenlijk uitlezen."


Marc vertelt dat hij zelf geen goed leesonderwijs heeft gehad. "Ik was ook één van de studenten van de pabo die heel veel moeite had om zijn propedeuse te halen door dat kreng van een werkwoordspelling. Dat heeft veel te maken met hoe je het vak uitgelegd krijgt. Het verbaast me dus ook dat ik vaak gevraagd word om feedback te leveren. Ik ben vroeger bijna bestempeld met dyslexie! Maar het gaat erom dat je je kunt verplaatsten in de leefwereld van kinderen. En dat doe ik nu al vanaf mijn zeventiende. Het gaat er om hoe je de dingen brengt, hoe je ze uitlegt. Ik heb de laatste vier jaar winst gemaakt op de cito score door een model te ontwikkelen met een vast stappenplan om de kinderen de werkwoordspelling goed te leren en te kunnen toepassen. Want als je de regels van het spel kent, ga je nooit game over!

Je hebt je nog niet geregistreerd !

Registreer je en ontvang een bericht als we een nieuw prentenboek hebben gemaakt.

We hebben nog een heleboel nieuwe verhalen en functionaliteit in petto!

Ontdek alle voordelen van een registratie.

De Friese vertalingen van onze digitale prentenboeken zijn mogelijk gemaakt door de provincie Friesland. Dank!