Door Ronald van Raaphorst
In april wordt een nieuwe voorlees-app gelanceerd die het eten van groente en fruit leuker en makkelijker moet maken voor jonge kinderen.
Benieuwd hoe deze app eruit ziet? Doe dan met de test
Lees verder
Door Merel van Goch
Interactief voorlezen krijgt veel aandacht, omdat het de taalontwikkeling, woordenschat en verhaalbegrip van kinderen zou bevorderen.
Interactief voorlezen doe je door vragen te stellen en te praten over het voorleesverhaal.
Ouders worden gestimuleerd hun kinderen interactief voor te lezen en ook in de klas wordt meer en meer interactief voorgelezen.
Wat is precies de invloed van interactief voorlezen in de klas op de taalvaardigheid? Lees verder
Door Ronald van Raaphorst
Veel kinderen met een taalachterstand of een taalstoornis bezitten vaak een kleine woordenschat en hebben moeite hebben met het maken van zinnen en het toepassen van de taalregels.
Ouders bieden deze kinderen over het algemeen te weinig taal aan en lezen hun kinderen minder vaak voor.
ToP is een taalprogramma voor logopedisten, remedial teachers, leerkrachten en ambulante begeleiders om de woordenschat te vergroten en de en de zinsbouw te stimuleren. Lees verder
Door Merel van Goch
Tijdens het voorlezen kom je wel eens woorden tegen die onbekend zijn voor je kind.
Wat doe je met deze woorden? Onderzoek toont aan dat je de woordenschat van je kind tijdens het voorlezen kunt vergroten.
Leuk om te doen, al moet je er actief mee bezig zijn. Psycholinguïste Merel van Goch legt uit
wat er onderzocht is en hoe je op een leuke manier tijdens het voorlezen de woordenschat kunt vergroten. Lees verder
Door Ronald van Raaphorst
“Lezen is eigenlijk een beetje film in je hoofd” Gelukkig is film maken niet zo moeilijk.
De ingredienten zijn een beetje fantasie, enkele belevenissen van de dag en een paar hongerige kinderhoofdjes. Lees verder