Welkom leesmevoor lezer!

Registreer jezelf (Ontdek de voordelen)  |   Wachtwoord vergeten?

OVER LEESMEVOOR, VOORLEZEN EN TAALONTWIKKELING

FASE 2 HET VOORLEZEN
INTERACTIEF VOORLEZEN MET HET PRENTENBOEK 'MAMA KWIJT'

Door Ronald van Raaphorst

Dit is het tweede deel van een bijdrage die laat zien hoe je heel eenvoudig een voorleesverhaal interactief kunt maken. In dit voorbeeld wordt hiervoor het prentenboek van het jaar "Mama kwijt" van Chris Haughton gebruikt. Het eerste deel is Fase 1 OriŽntatie - Interactief voorlezen met het prentenboek "Mama Kwijt".

Na de oriŽntatie op het boek, kan het echte werk beginnen: het voorlezen!
Probeer het voorlezen voor de kinderen zo aantrekkelijk mogelijk te maken en geef ze de ruimte om te reageren. Kinderen vinden het leuk om hun eigen ideeŽn en ervaringen in te brengen.

Fase 2: Het voorlezen

Soms kan het heel goed werken om een bladzijde om te slaan en dan eerst even helemaal niets te zeggen. Kijk dan samen naar de tekening. Vaak lokt dat spontaan al reacties op bij kinderen, waar je vervolgens over kunt praten.

Omschrijving pagina

Interactief voorlezen

Extra mogelijkheden

slapende moeder en kind

Deze bladzijde bekijken. Zeg eerst niets, wacht reacties van leerlingen af. Vraag: Hee, wat gebeurt er met Kleine Uil?

(halve pagina omslaan) Uh-oh

Sla om, zeg Uh-oh! En wacht weer reacties af.

vallend uiltje Boink...Boink...BOINK

Lees de tekst voor. Wacht reacties af. Zeg: 'Oei, wat gebeurde daar nou?' Stel samen vast dat Kleine Uil is gevallen. Vraag: 'Hoe kwam het dat het uiltje viel?'

In het bos zitten de andere dieren 'verstopt'. Vraag Zie je nog meer dieren?

'Gaat het?' vraagt Eekhoorn. 'Ik ben mama kwijt,' piept kleine Uil

Vraag: Hoe denk je dat Kleine Uil zich voelt

'Geen paniek, vriendje. Ik vind jouw mama wel. Hoe ziet ze er uit??

'Mama is HEEL GROOT. Zoooo GROOT!' zegt Kleine Uil

Maak tijdens het voorlezen hetzelfde gebaar als Kleine Uil bij Zoooo GROOT.

'Ik weet het! Ik weet het!' roept Eekhoorn. 'Kom maar mee...'

Vraag: Wat gaat Eekhoorn nu doen, denk je? Waar gaan ze naartoe?

Gevonden! Hier is jouw mama!

Lees voor en wacht dan reacties af.Als je kind niet zelf begint, vraag dan: Is dat de mama? Wie is dat dan?

Vraag: Waarom dacht Eekhoorn dat Beer de mama was van Kleine Uil?

'Nee,' piept Kleine Uil,'dat is mama niet. Mama heeft PUNTIGE OREN. Kijk ZO!'

Maak tijdens het voorlezen hetzelfde gebaar als Kleine Uil bij 'puntige oren'.

'Ik weet het! Ik weet het!'roept Eekhoorn.'Kom maar mee...'

Gevonden! Hier is jouw mama!

Lees voor en wacht dan reacties af.Als je kind niet zelf begint, vraag dan: Is dat de mama? Wie is dat dan?

Vraag: Waarom dacht Eekhoorn dat haas de mama was van Kleine Uil?

'Nee,' piept Kleine Uil,'dat is mama niet. Mama heeft PUNTIGE OGEN. Kijk ZO!'

'Ik weet het! Ik weet het!'roept Eekhoorn.?Kom maar mee...'

Gevonden! Hier is jouw mama!

Lees voor en wacht dan reacties af.Als je kind niet zelf begint, vraag dan: Is dat de mama van Kleine Uil? Wie is dat dan?

Vraag: Waarom dacht Eekhoorn dat kikker de mama was van Kleine Uil?

'Nee,' piept Kleine Uil,'dat is mama niet. Mama is kwijt.'

'Jongens, wacht eens even,' zegt Kikker. 'Ik weet waar jouw mama is...'

Loop maar mee.Jouw mama is je overal aan het zoeken.

Bekijk de plaat goed: zien de kinderen mama al?

'Is dat jouw mama?'

'Ja! Ja! Dat is mama! Dat is mijn mama!'

Vraag: Hoe voelt mama zich? Waaraan kun je dat zien? En hoe voelt Kleine Uil zich?

'Heel erg bedankt, jongens!' zegt mama Uil. 'Gaan jullie mee naar ons nest? Ik heb koekjes.'

'Ja, graag,' zegt Eekhoorn. 'Wij vinden koekjes het ALLERLEKKERSTE wat er is.'

dieren in het nest eten koekjes. Slapend klein uiltje

Laat de plaat goed zien en wacht reacties af. Als de kinderen niet zelf beginnen, vraag dan: Wat doen de dieren? Wat doet Kleine Uil? Wat zou er nu gaan gebeuren?

klein uiltje valt. Uh-oh!

Zeg alleen Uh-oh! En wacht weer reacties af. Laat de kinderen voorspellen wat er gaat gebeuren.

Kijk eens naar mama Uil, Eekhoorn en Kikker. Hoe voelen zij zich? Ze kijken verschrikt, mama slaat zelfs haar hand voor de mond.Vraag: wat denk je dat ze nu gaan doen?

Als het verhaal is afgelopen dan kun je het vast nog een keer voorlezen. Je kind krijgt er vast niet genoeg van. Ook kun je een prentenboek mooi afronden met een kleine 'nabespreking'.

Lees Fase 3: "De afronding"

De inhoud van deze bijdrage is met toestemming overgenomen uit de
lesbrief "Mama kwijt" van het Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie (Etoc). Het Etoc is gespecialiseerd in taalontwikkeling bij alle vakken, op alle onderwijsniveaus. Het Etoc biedt peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en basisscholen de kans om samen met deskundigen te werken aan specifieke thema's van taalactiverende didactiek.
Nog geen reacties. Laat je een reactie achter?

Plaats een reactie

Lees voordat je een reactie plaatst onze nettiquette.

Vertaal deze pagina met Google Translate.

Je hebt je nog niet geregistreerd !

Registreer je en ontvang een bericht als we een nieuw prentenboek hebben gemaakt.

We hebben nog een heleboel nieuwe verhalen en functionaliteit in petto!

Ontdek alle voordelen van een registratie.

De Friese vertalingen van onze digitale prentenboeken zijn mogelijk gemaakt door de provincie Friesland. Dank!