Welkom leesmevoor lezer!

Registreer jezelf (Ontdek de voordelen)  |   Wachtwoord vergeten?

OVER LEESMEVOOR, VOORLEZEN EN TAALONTWIKKELING

FASE 3 NABESPREKING
INTERACTIEF VOORLEZEN MET HET PRENTENBOEK 'MAMA KWIJT'

Door Ronald van Raaphorst

Dit is de derde bijdrage die laat zien hoe je heel eenvoudig een voorleesverhaal interactief kunt maken. Het eerste deel is Fase 1 Oriëntatie - Interactief voorlezen met het prentenboek "Mama Kwijt". Het tweede deel ' Fase 2 Het voorlezen - Interactief voorlezen met het prentenboek "Mama Kwijt"'behandelt het interactieve voorlezen zelf.

De inhoud van deze bijdrage is met toestemming overgenomen uit de
lesbrief "Mama kwijt" van het Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie (Etoc). Het Etoc is gespecialiseerd in taalontwikkeling bij alle vakken, op alle onderwijsniveaus. Het Etoc biedt peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en basisscholen de kans om samen met deskundigen te werken aan specifieke thema's van taalactiverende didactiek.

In dit voorbeeld wordt hiervoor het prentenboek van het jaar "Mama kwijt" van Chris Haughton gebruikt. Mama kwijt gaat over een klein uiltje, dat al slapend uit zijn nest valt en dan zijn mama kwijt is. Eekhoorn zal hem wel even helpen, maar dan moet kleine Uil wel de juiste aanwijzingen geven.

Fase 3: Afronden

Na het voorlezen is het tijd om het verhaal af te ronden. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • Laat (één van) de kinderen het verhaal opnieuw in eigen woorden vertellen. Zo horen ze het verhaal nogmaals en bovendien kun je kijken of de kinderen het verhaal goed meegekregen hebben.
  • Praat met de kinderen over de belangrijkste gebeurtenissen in het verhaal:
    Waarom wees Eekhoorn steeds de verkeerde mama aan?
    Wie heeft de mama van het Kleine Uiltje nou echt gevonden?
    Wat gebeurt er op het eind?

  • Vraag aan de kinderen: Hoe ziet jouw mama eruit? En hoe ziet jouw papa eruit? Je kunt ook je eigen mama beschrijven en maak er dan gebaren bij. Bijvoorbeeld:
    Mijn mama heeft een bril (vorm met duim en wijsvinger cirkels die je voor je ogen houdt).
    Mijn mama heeft hele lange haren (maak een gebaar om lange haren mee aan te duiden)
    Mijn mama is lang (op je tenen staan) of Mijn mama is klein (in elkaar duiken).
    Mijn mama is dun (gebaar voor smal/dun maken) of mijn mama is fors (armen breed uit elkaar).
  • Bij het boekje "Mama kwijt" is ook een liedje gemaakt. Als je zo hetzelfde verhaal op een andere manier of in een andere vorm benadert, dan kun je alles nog een keer bespreken.

Als je het verhaal enkele keren hebt voorgelezen zul je zien dat het verhaal "gaat leven" en dat je kind er mee bezig is. Speelt je kind met poppen? Waarschijnlijk wordt het verhaal dan aan alle poppenkinderen verteld. En speelt je kind met auto's? Luister dan eens of een auto nog weet waar de garage staat.
Leesmevoor wenst je in ieder geval heel veel voorleesplezier!

In het blog De invloed van voorlezen op sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters is Merel van Goch al ingegaan op het belang van interactief voorlezen door een voorleesverhaal te relateren aan de belevenissen van je kind zelf.

Nog geen reacties. Laat je een reactie achter?

Plaats een reactie

Lees voordat je een reactie plaatst onze nettiquette.

Vertaal deze pagina met Google Translate.

Je hebt je nog niet geregistreerd !

Registreer je en ontvang een bericht als we een nieuw prentenboek hebben gemaakt.

We hebben nog een heleboel nieuwe verhalen en functionaliteit in petto!

Ontdek alle voordelen van een registratie.

De Friese vertalingen van onze digitale prentenboeken zijn mogelijk gemaakt door de provincie Friesland. Dank!